Copyright of Full Text rests with the original
copyright owner and, except as permitted under the
Copyright Act 1968, copying this copyright material
is prohibited without the permission of the owner or
its exclusive licensee or agent or by way of a licence
from Copyright Agency Limited. For information
about such licences contact Copyright Agency
Limited on (02) 93947600 (ph) or (02) 93947601
(fax)

Stories in distress: Three
case studies in Australian
media coverage of
humanitarian crises

Wendy Bacon and Chris Nash

Abstract

This article reviews three case studies in the Australian media
reporting of international humanitarian crises. The case studies
cover a six-month period in 1999 and draw on all media over
that period. The three case studies are: the violence in East Timor
at the time of the 1999 independence ballot, the imprisonment in
Yugosiavia of Pratt and Wallace, two employees of CARE
Australia, and the floods in Mozambique. While the three case
studies collectively exhibit many of the standard characreristics
of media coverage of humanitarian issues, individually they dif-
fer significantly in the scale and orientation of coverage. We sug-
gest that a significant factor in these differences was the relation-
ship between the sources for the stories and the journalists,
which in turn depended on other factors. We review the adequa-
cy of the Hall and Ericson positions on the source-journafist
relationship in explaining these differences, and suggest that a
Jield analysis derived from Bourdieu is helpfid in explaining the
involvement of sotrces from the political, economic and military
Sields, which in turn impacted on the relationship of the media to
the stories.

Introduction

On December 27, 2003, while many people in the Western world were
enjoying their Christimas holidays, more than 40,000 Iranians were killed in an
earthquake in the ancient city of Bam. Audiences around the world hearing the
news might have paused to wonder what it would be like to be in such a disas-
ter. After an initial blitz, coverage in the Australian media subsided, only bricfly
resurging with a burst of short stories marking a visit to Bam by the heir to the

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 19

MR



khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text

khaas
Typewritten Text


British throne, Prince Charles. His visit was reported to be part of a Blair
Government plan to improve its relationship with [ran in the aftermath of the
invasion of Iraq.

The Australian Red Cross attempted to revive interest with a press release
on January 30 drawing attention to the return home of its aid worker Andrea
Neil. Headlined “City the size of Geelong reduced to dust™, it quoted Neil as
saying:

The extent of the destruction is phenomenal and indescribable.
A city roughly the size of Geelong in Victoria has been reduced
to dust and rubble. Almost half the city’s population has been
lost to the earthquake and up to 75,000 people remain home-
less, It will take authorities at least two to three years to rebuild.

According to media monitoring company Rehame, this press release
achieved 16 media hits. Five local papers in Mclbourne published sections of
it almost word for word, ABC Radio stations in Melbourne, Canberra and
Newcastle and Radio National’s Life Matters (60,000 listeners nationally)
broadcast interviews with Neil. Byron Bay’s Echo newspaper published 35
words. From the point of view of audience size, by far the most significant “hit”
was an article in Sydney’s Sunday Telegraph (circulation over 400,000). This
included several additional quotes from Neil describing the impact of the earth-
quake but carried the misleading headline “Australian caught in earthquake
devastation”, which was incorrect.

After these few brief reports, the Australian media lost interest in the peo-
ple of Bam, which is not unusual. We reported earlier (Bacon & Nash, 2003)
on a content analysis of the Australian mainstream media’s treatment of inter-
national aid and humanitarian issues in a six-month period between September
1999 and March 2000. That analysis indicated strong patterns in the selection
of subject matter and thematic frames for media coverage of humanitarian
issues and events, in the selection of authoritative sources to bear witness to
and interpret events and issues, and differences between the different media

technologies in how news narratives were constructed.

In this second article, we have chosen three case studies from our research
to explore some issues relevant to the news selection and production processes
in the coverage of humanitarian and aid issues. The three case studies are the
independence ballot and aftermath in East Timor, the imprisonment of two
CARE Australia workers in Serbia and floods in Southern Africa. Together,
these three case studies accounted for 57 per cent of the 4268 separate iters in
the content analysis, reflecting the concentrated nature of the news agenda.
(Bacon & Nash, 2003, p. 7).

20 Australian Journalism Review



Theoretical approaches

The relationship between journalists and their sources is a fundamental one
in the production of news and current affairs. For the past three decades there
have becn two major theoretical poles in the analysis of this relationship. Stuart
Hall and colleagues in 1978 argued from an Althusserian Marxist position that
the social production of news is “structured in dominance™ by the relationship
between “primary definers”, who are the acknowledged institutional leaders
and spokespeople in the political and economic fields, and “secondary defin-
ers”, who are the media. The primary-secondary distinction is processual, in
that the media need sources to articulate and thereby authorise the various inter-
pretations of events they are reporting, but also hierarchical in line with the
base-superstructure template of Althusserian Marxism. This relationship
between sources and the media, although always contested as a “site of strug-
gle”, results in a structured “over-accessing” of the media by the holders of
political and economic power to give their interpretation of news and current
events, which then assists in the reproduction of their power (Hall et al., 1978).
Those who propose a contrary view (“counter definers”) to the holders of eco-
nomic and political power are systematically disadvantaged.

While the hierarchical element of determination in the relationship is assert-
ed rather than demonstrated, Hallin (1986) reports that subsequent empirical
studies have confirmed Hall’s observation that the views and opinions of *“pri-
mary definers™ dominate the interpretative frames of media coverage. Our own
study also confirmed that politicians and other official sources dominate media
discourse in this area of reporting (Bacon & Nash, 2003, p. 16). If Hall’s
Althusserian framework advanced in 1978 and reaffirmed two decades later
(Hall, 1996) is deemed to be flawed, then some other theory will need to
account for the patterns of dominance revealed by the empirical studies.

The alternate pole in the theoretical debate is articulated by Ericson and col-
leagues (1989) and draws on the liberal pluralist research traditions in media
studies to argue that relations between sources as “authorised knowers” and
journalists are not structured in dominance but are fluid and dependent on the
particular social field in which the sources and journalists are engaging.
Ericson does not so much refute Hall’s approach as avoid the macro power
analysis in favour of the micro (Ericson, 1989, p. 3). His research documents
the detail of source-journalist relations of a variety of news rounds - police,
business, etc. — to demonstrate that in many instances the media hold much
greater power than the sources in deciding whether or not'to produce and pub-
lish a report, and in what terms the report should be framed. However, by res-
olutely focusing on the microanalysis of these relations, Ericson ignores any
larger patterns of social power.

More interestingly, Ericson takes a relational approach to the ontological
issue of what news is. That is to say, he argues that news is a representation of

Steries in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 21



the relations between journalists and their sources (Ericson, 1989, p. 377). This
relational approach is resonant of Lewin’s American “field theory”, which was
informative for Bourdieu’s early formulation of his own influential theory of
fields (Bourdieu & Wacquant, 1992; Bourdieu, 1993). Influenced by Marxism,
however, Bourdieu is crucially concerned with the reproduction of social power
in the economic, political and cultural fields, and while he strongly rejects the
Althusserian account of the media as “idcological state apparatuses” that Hall
favours, his conceptualisation of different fields of power having “homolo-
gous™ structures is scarcely more enlightening on the specific pattems of
causality within and among the different fields of social power.

There is a burgeoning body of research and analysis using Bourdieu’s field
theory to analyse journalistic production in the media (Benson, 2000, Bourdieu
& Wacquant, 1992; Bourdieu, 1993). We plan to discuss these developments
elsewhere; suffice to say here that we take a relational approach to the nature
of news production — that is, we agree with Ericson that the form and content
of news coverage manifests the relationship between journalists and their
sources in the field of media production. We also agree with Hall that there is
a pattern to the power relations represented in the news that resonates with the
larger relations of social power, and we agree that a Marxian approach, though
not Althusserian structuralism, is likely to prove most productive to an analy-
sis of these patterns. We conceive of the production of news as a sub-field of
cultural power and therefore contestation, in which the terrain of the conflict
includes both the material production process, particularly with respect to the
allocation of staff and resources in time and space, and also the symbolic reper-
toire of genres, narratives, words, sounds and images available for construction
of the stories. The object of the contest is to determine the final fortn and con-
tent of the media representations. The conduct of the contest might involve
actors and resources drawn from the four fields of social power: political, eco-
nomic, coercive and symbolic (Mann, 1989). If there are persistent patterns of
symbolic representation that support the political, economic and/or coercive
power of the “primary definers” or “authorised knowers”, those pattemns will
emerge from the way the contests are waged in all their historical and geo-
graphic contingency, within a terrain structured by the abstract relations of pro-
duction in the different ficlds of power (Harvey, 1996; Garnham, 1990).

Qur specific concern is with media representations of humanitarian crises.
For Shaw, a global crisis is recognisable by the occurrence of significant pres-
sure for international action to resolve it (Shaw, 2000). He argues that during
the 1990s, humanitarian issues were increasingly represented within highly
mediated global crises. For example, Western military intervention in Kosovo
was framed as a “humanitarian” story.

Shaw argues that the media is contested space in which journalists in vary-
ing contexts negotiate the nature of the way crises will be represented, which is

22 Australian Journalism Review



also common ground for Hall, Ericson and Benson. Shaw also strcsses the
importance of the form of narrative, the particular form in which stories are
told: *“[It is] important to grasp the dynamics of television, newspaper and other
media coverage, especially the relations between film, commentary and text in
generating television impact.” (Shaw, 2000) Put another way, the preferred pat-
terns of textual form in media coverage constitute part of the terrain within
which and for control over which the contested negotiations for coverage take
place.

Shaw’s approach fits with our findings (Bacon & Nash, 2003) that there are
distinctive patterns of humanitarian news coverage across the various technolo-
gies and between different types of publications in the Australian media. There
may also be ways in which humanitarian stories differ from other news cover-
age, in that the location of the story is often international, which may distance
the vested interests of both primary definers and audiences, and therefore the
media, in the content of the story, as well as impose resource and logistical con-
straints on the production of coverage that does not apply to domestic news
coverage.

But while broad patterns and gaps in coverage do emerge, it is important to
recognise that they are open to negotiation and change through actions of par-
ticular journalists in specific instances. That is to say, they are produced by
dynamic interaction of agents in a structured terrain of resources and power.
Repeatedly in our interviews, journalists and editors stressed the importance of
those promoting humanitarian issues understanding the type of “story” or nar-
rative they were looking for. But even within this general imperative, it was
clear there is constant negotiation between journalists about what and how par-
ticular stories will be done. We heard many anecdotes of ideas that either had
not been taken up or had been dropped after initial coverage, and alternatively
when journalists had successfully pushed against initial resistance. Editorial
policies, both covert and overt, and the results of the negotiation between media
professionals around the selection of stories impact on the extent to which
media provide a forum for particular information and different viewpoints and
perspectives,

East Timor 1999: An emergency on Australia’s doorstep

For many years, one of the biggest problems facing those who struggled to
keep the possibility of independence for East Timor alive (counter-definers in
Hall’s terminology to the primary definers among the Australian political and
economic elites) was the difficulty of getting their story into the media, and
hence contesting the primary definition of a fait accompli. However, during the
1990s, Australian media interest gradually increased as the movement for inde-
pendence gained international support, that is, as international institutions
offered an alternative primary definition to that of Australian political leaders.

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 23



A key point in the generation of media interest was the 1991 Dili Massacre,
in which Indonesian soldiers killed more than 200 people during a peaceful
demonstration. Images of this atrocity by independent photographers (US jour-
nalists Alan Naim and Steve Cox and British filmmaker Max Stahl) were
broadcast around the world, re-invigorating the solidarity movement for East
Timorese independence and helping recast the story frame from one of “lost
cause” to one of political conflict and human rights. The work of these free-
lance journalists contested the orthodox “secondary definition™ of the institu-
tionalised media that incorporation into Indonesia was a fait accompli, Inde-
pendent filmmaker John Pilger entered the country secretly in 1994 to make a
documentary shown in 1996 to millions around the world (Pilger, 1996).

Mainstream media interest further intensified in the lead-up to the August
30 independence ballot. By now, some Australian journalists were allowed to
enter East Timor. Their reports focused on militia violence and its links to the
Indonesian military, and contested the morality of Australian Government sup-
port for Indonesia, for example, Mark Davis's Four Corners program “Licence
to kill” (March 15, 1999) and Channel 9°s Sunday program “Secret military and
intelligence ties” (May 30, 1999). Our study focused on the most intense peri-
od of coverage after the ballot and included the intervention of the internation-
al peacekeeping force led by Australian troops.

It is unusual for a major international story to involve Australia as a lead
player, giving Australian primary and secondary definers an opportunity to per-
form before a global audience, which was further incentive to cover a story
with two key narrative ingredients: political conflict and violence.

There were dramatic and shocking pictures, especially for a few days after
the ballot. Once the Australian Army became involved there was also a strong
local connection, widening the range of available narrative themes. Australian
soldiers provided a “local hero™ angle that resonated with the Pacific battles of
World War I1. The Indonesian military and militia were “villains”, while the
Australian Government was variously portrayed as “betrayer”, “rescuer” and
“player on the global stage”. The people of Timor were initially the brave
“independence fighters”, then “stoic sufferers” and finally the “grateful sur-
vivors” rescued by Australian heroes. This story was so big in news terms that
even media outlets that usually carry little international coverage looked for
their own angle on the crisis.

A number of foreign editors interviewed for our study bemoaned the lack of
space for other international stories during this period. Given Australia’s strate-
gic role and strong community interest, it is worth noting how quickly the cov-
erage waned in the mainstream media. By November, there were only 229 sto-
ries across all mainstream media. In both December and January there were just
over 200 and by March, only 118. The contest for coverage has a diachronic or
temporal dimension as well as synchronic between competing stories.

24 Australian Journalism Review



Sixty-one per cent of the stories about East Timor, including those address-
ing aid, development and humanitarian issues, were constructed within the
frame of political conflict over independence. Most of the coverage consisted
of short news stories that focused on violence, emergency aid, refugees and
(after Australia’s armed forces were committed) peacekeeping. This underlines
the range of powerful forces in the political, economic and coercive (military)
fields that engaged with the media in the contest and negotiations over the cov-
erage. Only a sprinkling of stories dealt with economic infrastructure in East
Timor and even fewer with grassroots development.

As in the overall sample, the story was covered most intensively by broad-
sheets — News Ltd’s The Australian and John Fairfax and Sons’ Melbourne
broadsheet The Age and Sydney-based The Sydney Morning Herald (SMH),
Both the latter published more stories than their competitors: News Ltd’s
Melbourne-based Herald Sun and Sydney-based Daily Telegraph. No paper
covered the story as strongly as the SMH, reflecting the strong interest of then-
editor Paul McGeogh in international reporting. There was also strong cover-
age in The Canberra Times, especially when its Sunday paper was taken into
account. The Canberra Times ran nearly twice as many stories as News Ltd’s
Brisbane metropolitan paper The Courier-Mail. News Ltd tabloids Hobart’s
Mercury and Adelaide’s Advertiser, the only metropolitan newspapers in their
respective cities, carried even fewer stories.

On the day of the independence ballot, approximately 600 journalists from
around the world gathered in East Timor. While the ballot story itself had a
*good news” frame of jubilation, a theme of potential conflict had already been
established. So there was no shortage of journalists present when the anti-inde-
pendence militia violence began to occur even before the result was announced.

As news of militia terror spread, aid organisations provided familiar and
authoritative sources for the media at a time when local sources were too fright-
ened to speak. “We are terrified and in strife here,” Oxfam International’s
Jeremy Hobbs was quoted as saying over his satellite phone to the SMH
(September 1, 1999) as militia demanded that 50 East Timorese be handed over.
Hobbs was also quoted on ABC-TV news, The 7.30 Report, A Current Affair,
SBS TV, 2UE (Mike Carlton) and 3JAW,

Commercial television news programs, which are the major source of cur-
rent affairs for most Australians, were slow to take up the story. According to
the Media Monitors report of September 1, neither Channel 10 nor Channel 7
news, nor Today Tonight, included the escalation of violence in their broadcasts
on that day. Channel 9 did carry a report of the escalating violence, although
one reporter told us he was disappointed his newsroom did not focus on the
story until it reached what he called its “pointy” end of maximum violence.
Channel 9°s Sunday program dispatched its anchorperson, Jim Waley, to Dili.

On the same day, the Herald Sun in Melbourne devoted 27 paragraphs to a
Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 25



story headlined “The Caviar Crusader” about 60 Minutes reporter Richard
Carleton’s expulsion from East Timor, focusing on the food he carried. This is
an example of where reporting of celebrity sources (in this case the reporter
himself) is judged to have high news value, with the result that other stories are
excluded.

Despite the frightening scenario described by aid workers and journalists on
the ground, there was a lull in the coverage. On September 2, East Timor was
crowded out of the broadcast media by a big “good news” aid story — the
release of imprisoned CARE workers Steve Pratt and Peter Wallace (see
below).

With the ballot yet to be announced but believed to be strongly in favour of
independence, the main news focus shifted to politicians in Australia and the
United Nations. *“We can help - if Jakarta will help us” and “Time for us to send
in peacekeepers” wrote Paul Kelly and Greg Sheridan in The dustralian. The
print media were now actively promoting intervention, creating a public issue
and defining a particular type of response as the only one adequate to the situ-
ation. As secondary definers, they were constraining the decision-making ter-
rain for the Australian primary definers, the Government and military, by rep-
resentations of the situation based on the authority of their journalists’ direct
witness and the interpretations of international primary definers such as inter-
national aid agencies and the United States Government, which was threaten-
ing sanctions against Indonesia.

The weekend pages also provided space for some broader pieces, such as
Sian Powell’s “Blossoms in the dust”. This article was one of the very few
which attempted to interpret events in the context of the lives of the ordinary
people of East Timor, who had “endured terrible privations for more than two
decades”. Powell interviewed Dili residents who told of their experiences, such
as “Marita”, who “went to the market yesterday, but it was quiet and she was
petrified. .... ‘People have been shot,” she says, holding baby Gaudincio.” (The
Australian, September 4, 1999). Powell’s feature followed a standard format of
focusing on a few individuals, but by doing so she did give the East Timorese
an identity beyond that of fleeing victim.

Two days later, the militia forces were reported to be in control of East
Timor. “Plea for peacekeepers as terror grips Timor: evidence emerges of
Indonesian involvement in the worsening violence” was the headline in The
Age (September 6, 1999). SMH foreign affairs editor Hamish McDonald, who
reported that the militia were openly firing on independence supporters, and
other journalists called for intervention by an outside force. Journalists were
playing a critical role in getting the story to the rest of the world, framing it in
a way that put pressure on governiments and international organisations to act.
The secondary definers were representing the situation in ways that created
expectations of action by primary definers,

26 Australian Journalism Review



From Ericson’s perspective, this would be an instance of the media exercis-
ing power over the representation of the situation at the expense of governmen-
tal sources, and hence indicative of a lack of entrenched structures of domi-
nance. From Hall’s perspective, it would be an instance where the perspective
of the international primary definers and counter definers — local people,
human rights activists, NGOs — was more persuasive than the accounts of
Australian primary definers as a causal narrative, given the events the journal-
ists were witnessing on the ground. As secondary definers they exercised their
power to choose between competing definitions. For Hall, whether or not it
indicated a fundamental breach in Australian primary-secondary power rela-
tions, or was simply an exception that proved the general rule, would require
deeper and more extended analysis.

Increasingly now, journalists fled the country. CNN left on September 6, as
did five charter planes of broadcast equipment. As Fairfax’s Tim Dodd report-
ed:

Saturday night was the last for some ume which is likely to
have television coverage of militia violence, and the security
forces’ tolerance towards it, quickly displayed on screens
around the world. The danger has made it impossible to move
around town and report events. (World’s media flees militia
bloodshed, SMH, September 6, 1999).

From a field analysis drawing on Bourdieu and Thompson, it could be argued
that the coercive power of the Indonesian Government and aligned militias was
being exercised over the symbolic power of the media, who needed protection
if they were to continue reporting an alternative view. That protection was not
available.

The media then continued to exercise their symbolic power over represen-
lation in absentia, and used the fact that they were forced to do it from a dis-
tance to bolster the authority of their perspective. Sian Powell wrote in The
Australian on September 7: “The media have gone but the story won’t go
away.” She drew her readers’ attention to the link between the media, public
outrage and political action: “Without public outrage fuelled by graphic televi-
sion coverage, the international pressure will eventually slacken, the Indon-
esian police and military will not be brought to account.”

Even metropolitan newspapers that usually carry little coverage of human-
itarian issues were now gripped with the crisis. “IN THE GRIP OF ANAR-
CHY?™, screamed Adelaide’s Advertiser, a paper that usually carries only a rel-
atively small amount of overseas news. This and other media outlets included
aid agency telephone numbers for those who wanted to donate to funding
appeals.

CARE Australia put out a release in which one of its managers, waming of

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 27



a massive humanitarian crisis, called on the Indonesian Government to restore
order. But CARE also put out another release on the same day, announcing the
birth of Samira and Steve Pratt’s baby. This release, motivated by an interest in
boosting visibility, received wider coverage than the East Timor one.

During the next two weeks, Australia’s aid agencies experienced a rare
intense interest in their appeals, plans and programs. NGOs interviewed for this
study told us it was easy to get a voice during this period.

On September 12, Channel 9°s Sunday program broadcast an expose with
an extraordinarily strong introduction: “Ross Coulthart reveals the secret histo-
ry of our collaboration with Indonesia’s military and intelligence services
(which) ... makes us complicit in the horror now taking place in East Timor.”
Sunday s Web page included links to support groups for East Timor
{http://news.ninemsn.com.au/sunday/ cover_stories/article_370).

Media pressure on the Australian Government was intense. The prominent
frame of its failure to stand up to the Indonesian Government demanded a
response from the primary definer, the Government. From Hall's perspective,
this demand validated the underlying power and responsibility of the
Government to act; the secondary definers could represent the situation in ways
that put powerful pressure on the primary definer to act, but ultimately it is only
pressure: the decision lies with the Government, which could then choose to
both act and represent its actions in terms that rebounded to its benefit.

The print media and ABC television paid intense interest to the political
story regarding the form that a peacekeeping force should take. To a lesser
extent, they also covered the humanitarian crisis. By comparison, radio pro-
grams, particularly on the ABC, demonstrated a strong interest in the humani-
tarian crists, giving more access to aid organisations that were arguing that
thousands of East Timorese were at risk while the United Nations and politi-
cians slowly worked towards a decision about intervention. This represented a
pattern revealed in our overall sample (Bacon & Nash, 2003). Meanwhile, the
story had gone off the boil for cotnmercial television news. But once a decision
was made to send Australian military peacekeepers into East Timor, journalists
could also return. “Our boys and girls” to the rescue became the overwhelming
narrative, especially for commercial television and News Ltd’s tabloid newspa-
pers.

Military public relations now played an important role in structuring media
access, especially television coverage, by restricting journalists to areas consid-
ered safe by the military. We were also told by one army public relations offi-
cer that in some cases military and journalists’ footage became mixed up so that
images on television had been shot by a military crew but not identified as
such. These restrictions and the danger and expense of sending crews to East
Timor resulted in fairly shortlived coverage on commercial television.

28 Aunstralian Journalism Review



Once back in East Timor, Australian reporters continued to take the initia-
tive in documenting human rights abuses and pursuing the issue of accounta-
bility. “Diggers find tortured bodies dumped in well”, wrote the SMH's Lindsay
Murdoch from Dili on September 23. ABC's Four Corners did two major
reports on October 11 and October 18, and Channel 9’s Sunday program fol-
lowed up with another major report on January 5, 2000. Four Corners opened
the new year on February 14, 2000, with “the story behind the East Timor cri-
sis and how it plunged Austratian-Indonesian relations to an all-time low™. The
program claimed Australian intelligence had wamed the Government of im-
pending violence,

By the end of our sample in March 2000, reporting had slowed to a steady
trickle of newspaper stories about business opportunities in East Timor, the
adequacy of aid and the prosecution of human rights abuses. Few Australian
Journalists were left in East Timor. One of these was Tim Dodd, who relin-
quished his Fairfax staff position and moved to Dili with an arrangement to
supply copy to Fairfax papers.

Four years later, East Timor is an independent country and the work of
nation-building continues. While the East Timor elections in 2001 attracted
quite a lot of print media attention, they received only passing mention on com-
mercial television. Aid organisations and support groups battle once again to
get coverage for their programs and for the failure of local or international
organisations to hold accountable those responsible for atrocitics. There is very
little media appraisal of the reconstruction process, the role of major aid agen-
cies or the living standards of East Timorese people.

Until May 10, 2004, when the ABC’s Four Corners carried a major report
on the issue, Australian NGOs promoting the case for East Timor receiving a
larger share of Timor oil resources than allowed for in 1990s deals with Indon-
esia, found it very difficult to get coverage, relying once again on independent
film making and the alternative press. An exception is Age economics editor
Tim Colebatch, who wrote about the issue: “They fooled me. Perhaps they
fooled you, too. These days the spin doctors are everywhere, and they know
how to pull the wool over our eyes.” (The Age, March 11, 2003)

In summary, the following points emerge from analysis of East Timor
media coverage:

+ Humanitarian issues came to the fore in the context of a political crisis,
which is not unusual in the contemporary global context. Media representa-
tions of the crisis in these terms, with the associated violence, increased
pressure on the international and Australian authorities to intervene in the
short term. However, it also established the rationate for the media caravan
to move on once the crisis had been stabilised and violence controlled.

+ There was contestation and negotiation within and between both the pri-

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 29



mary and secondary definers about how the situation should properly be
dealt with. This contest and negotiation related to both the material dimen-
sion of the production process, e.g., whether staff or freelance journalists
should provide the coverage, who would control the movements of journal-
ists on the ground and provide protection for them; and also to the symbol-
ic side, e.g., to whom would media reports attribute responsibility for the
violence, what demands would the media make on the Australian Govern-
ment to intervene, what angle for the stories would best suit the established
relationship between the various media outlets and their regular audiences.

+ Throughout the crisis, NGOs and aid agencies retained their status as
authoritative media sources, in contrast to the direct media criticisms of the
role of government and its reluctance to intervene. However, once the
Australian Government decided to intervene militarily, it recovered its posi-
tion as an authoritative source, often through positive coverage of Aus-
tralian military activities on the ground in East Timor. Ultimately the East
Timor intervention was a substantial popular success for the Government
and military, and there was no effective challenge to the assertion of
Australian economic interests in the region. Existing power relations and
vested interests in the Australian political, military and economic fields, in
the short to medium term at least, were advantaged by the results of the con-
test in the media field.

+ However, the coverage was not one-dimensional. Once the media were
interested, it was possible for a short period to publish many stories about
East Timor that would ordinarily not have been published, including stories
about the impact of developments on ordinary people. Radio provided a
strong forum for reporting the humanitarian dimension of the story. Media
outlets that usually take little interest in international or humanitarian issues
lost interest once the immediate crisis was perceived to be over. During the
period of crisis the print media and some current affairs broadcast media
played a strong advocacy as well as a reporting role.

» Aid organisations got a large amount of media access during the crisis but
this waned once other authoritative sources were available. Once the media
lost interest in the story, it was difficult to get adequate coverage of the
rebuilding process or adequacy of assistance offered. Other concurrent
hurnanitarian issues, even catastrophes, did not make it on to the news agen-
da in the context of crisis. Some aid organisations resorted to bolstering
their negotiating position by supplying resources to the media in order to
sustain coverage.

CARE workers imprisoned: Bad news for aid agencies

CARE Australia workers Steve Pratt and Peter Wallace were detained in
Yugoslavia in March 1999 and charged with spying. Their arrest fell outside

30 Australian Journalism Review



our survey period, but their release, as already explained, occurred at the height
of the coverage of the crisis in East Timor in September.

This analysis of part of their story provides a shorter case study of one of
the few stories in our six-month research period that focused on the role of aid
and aid workers and was perceived to be “negative” from the point of view of
aid agencies. As with East Timor, the CARE story highlights the increasing ten-
dency for humanitarian disasters to occur in the context of global crises, which
influences the frame of media ¢coverage, in particular the relations between the
media as secondary definers and the primary definers in the political, econom-
ic and military/legal fields.

From the start, CARE Ausiralia adamantly rejected the allegations of spy-
ing. For the most part, the media accepted that denial. In a survey of coverage
at the time of Pratt and Wallace’s imprisonment, McCarthy found that The
Australian ran the story as its front page lead on “six of cighteen days the story
appeared and the subject of editorials on three of those days” (McCarthy, 2000,
p. 31). According to McCarthy, the Australian press presented the case as a
focus for emphasising the tack of respect for law or human rights by the
Milosevic regime in Yugoslavia. He quotes a number of headlines from The
Sun Herald and The Sydney Morning Herald, including “Branded for the crime
of lying” (April 17, 1999) and “Fury over secret spy trial” (June 2, 1999).

The release of Pratt and Wallace was a major “good news” story that got
extensive coverage even though it occurred during the unfolding humanitarian
crisis in East Timor. The story then disappeared off the news pages until
February 3, 2001. On that evening, SBS’s Dateline led its program with an
investigative piece by Graham Davis alleging Pratt had been involved in a
CARE Canada contract to recruit monitors on behalf of the Organisation for
Security and Co-operation in Europe. The monitors’ alleged role was to gather
intelligence in Kosovo.

Davis revealed in the program that CARE Australia chairman Malcolm
Fraser had been told that Datefine had this information while Pratt and Wallace
were in prison, and had asked that it not be broadcast. McCarthy documented
the division between those in SBS who had taken the view that the story should
run whatever the consequences and those who wanted to hold it. “For seven
months Dateline remained ready to run the story should another news organi-
sation get hold of it.” (McCarthy, 2000, p. 37}. In the debate following the pro-
gram’s broadcast, CARE Australia said the existence of the contract was
already public knowledge and the program was a “beat-up”.

The rest of the media, including commercial television, vigorously took up
the story. Most reports were short, consisting of a repeat of allegations and a
denial by CARE. The effect of this constant repetition amplified the allega-
tions. [t also framed the story simply as “spy or not spy”.

Stories in distress, 4JR 26(1), pp. 19-39 31



Some print media carried headlines that suggested an acceptance of the
thrust of the program: “Pratt helped peace monitors™ (The Australian, February
3, 2000); “CARE workers’ role revealed” (The ddvertiser, February 3, 2000).
The Australian’s Matthew Stevens wrote that Pratt had provided logistical sup-
port for OSCE: “It seems difficult to sustain an argument that he was not com-
promised by this.” The Sydney Morning Herald was initially more favourable
to CARE : “Pratt furious at “monitoring’ allegation” (SMH, February 4, 2000).
After the initial reaction, through editorials and further reports, the media
began to explore the wider issues, including the implications of humanitarian
aid being delivered in a military context. .

Other aid agencies did not enter the debate at first. A couple of days later,
however, Médecins Sans Frontiéres® Fionna Terry was interviewed saying the
deal would disappoint people in the aid commurity. She told the SMH that
there was a culture of “justification” in the aid community. “'It derives from the
fact that the money comes from donors and that skews accountability away
from people you are trying to assist, towards donors whether private or govern-
ment,” she said. This was outweighed, however, when the ABC’s Four Corners
ran a more positive report about Pratt and Wallace five days after the Daveline
report, revealing a division between the secondary definers which weakened
the political impact of the story.

The story developed further when Sue Neales, who had reported for The
Age in 1992, said her perception was that CARE had sheltered members of the
US State Department while she was a reporter in Somalia (SMH, February 9,
2000). CARE Australia’s then chief executive, Charles Tapp, said no one cur-
rently in CARE Australia had worked for the organisation eight years ago. He
said: “Any atd worker found to be involved in any covert activity would be
immediately dismissed.”

Neales later explained to Dateline that she had kept quiet about this for
eight years because she

made the judgement that the story the world needed to know
about at that time was that there were hundreds of thousands of
people around Baidoa starving ... you are very aware as a jour-
nalist that if you write negative articles about aid agencies, par-
ticularly in a crisis like this, it does affect public donations,

The Age reported:

It is a fact of life for aid workers in the field that Western gov-
ernments, Western militaries, want to use them to glean infor-
mation for them be they warring factions or allied peacekeep-
ers to deliver humanitarian aid, it is becoming increasingly dif-
ficult for them to avoid the overt and subtle pressure to comply.

Its report relied on two anonymous European Union sources. The Australian
argued that a “vigorous debate is needed urgently to define the role of aid bod-

a2 Australian Journalism Review



tes and at what point that role become compromised” (February 4, 2000). Just
as it seemed this debate might happen, the story disappeared.

[n terms of primary/secondary power relations, coverage of the CARE
arrests initially followed the normal pattern: the views of government and NGO
primary definers were consensual on the merits of the issue, and were support-
ed in secondary definition by the media. However, the critical report from
Dateline went to a fundamental issue of integrity for NGOs, with enormous
ramifications for security of their personnel in the field, and the fundraising
capacity of CARE. As such, it could not be ignored by other media, and their
treatment of the allegations as serious placed CARE in a position where it had
to defend the integrity of its operations, which is an unusual terrain for an
Australian aid agency to find itself in. Within that terrain, the issue was never
properly resolved, especially from the point of view of journalists who might
now feel compelled to treat aid workers in general, and CARE operatives in
particular, as objects of scrutiny in crisis situations rather than as authoritative
sources occupying the moral high ground vis-a-vis governments.

Unlike the resolution of the East Timor crisis, the CARE contest resulted in
a stalemate for the primary definers of government and aid agencies, and while
there have been no apparent immediate constraints on the material operations
of governments, military or NGOs in crisis situations, the symbolic terrain for
future coverage has shifted to include the issue of the integrity of NGO opera-
tions, with potentially disastrous effects for the credibility of any organisation
that gets caught in the crossfire.

‘Natural disasters’: Mozambique floods, February/March 2000

Between September 1999 and March 2000, there were a number of serious
disasters around the world. Hundreds lost their lives in floods in China and
Venezuela. Thousands were killed in an earthquake in Taiwan and thousands
more faced starvation in Mongolia. There was a devastating cyclone in India.
Eighty thousand were forced to leave their homes when a volcano erupted in
the Philippines. These disasters registered on the Australian media radar with a
few news flashes or briefs. The only disaster to receive more than fleeting
attention was massive floods that ravaged Madagascar, Mozambique and other
parts of southern Africa, drowning thousands and leaving hundreds of thou-
sands homeless. Hundreds more died of preventable diseases as waters reced-
ed.

As the floods spread in January, the South African Government sent heli-
copters to rescue thousands of people in Mozambique, one of the poorest coun-
tries in the world. By February 10, the Mozambique Government had appealed
for international assistance. Still the global broadcast media, which plays a cru-
cial role in reaching mass audiences, did not cover the floods. The Australian

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 33



later reported that the President of Mozambigue, Joachim Chissano, com-
plained that the failure of the interational media to pick up the story delayed
the aid effort {The Australian, March 10, 2000).

Although there were some small items in the print media, the floods crisis
had been under way for three weeks before Australian broadcast news editors
decided it had sufficient news value to justify coverage. The turning point came
when pictures by freelance camera people of South African helicopters winch-
ing people out of trees in an ocean of water passed through the gateway of glob-
al news distributors. These were followed by even more gripping shots of a
woman giving birth in a tree. These images would be replayed and published
many times over during the following weeks.

In Australia, public broadcasters ABC and SBS were the first to broadcast
the floods story, on February 24 and 25. Two days later, a Channel 10 report
warned the situation was worsening. The next day, The Canberra Times pub-
lished a Reuters piece which explained that food distribution had stopped
because there were no available helicopters. “The lives of thousands of people
are in immediate danger,” Channel 9 anchorperson Brian Henderson told his
audience on February 29. This began the most sustained burst of television cov-
erage about a natural disaster during this six-month pertod. By now, interna-
tional aid community concern that foreign governments, particularly the United
States, were failing to respond had been taken up by the international print
media. The Australian, SMH, Age and Canberra Times started publishing sto-
ries from mid-February, while News Ltd metropolitan papers were slower to do
50,

The only Australian newspapers to have a reporter on the ground in south-
ern Africa were the SMH and The Age, which shared a stringer, Irish journalist
~ Ed O’Loughlin. He was the journalist who provided the broadest context and
range of sources in his reports. His articles (February 29, March 1, 2000)
explained that floods were also occurring in other parts of southerm Africa,
including Zimbabwe, where 33 people had died. He placed the plight of rural
workers who had “lost not only their crops but their homes” in the context of

ongoing absolute poverty,

Once the story was established in television and print media, radio outlets
covered the disaster by telephone link-up to Mozambique, interviewing aid
workers in Australia and using news feeds. On March 2, then Opposition
Foreign Affairs spokesperson Laurie Brereton and NGO Oxfam Community
Aid Abroad (Oxfam CAA) released media statements calling for more funds
from the Government. QOxfam executive officer Jeremy Hobbs complained:

The Mozambique Government has appealed for foreign aid and
... the Australian Government’s initial response was minimal,
Since then, a series of floods, heavy storms and a cyclone have
caused widespread destruction and left thousands homeless and
stranded.

34 Austratian Journalism Review



Hobbs secured several radio interviews but Brereton was not interviewed on
radio or television. The relcases were taken up only by the The Canberra
Times, The Age and The West Australian. Two days later, the Minister for
Foreign Affairs, Alexander Downer, announced that Australia would provide
assistance to the flood victims. His release received much more coverage than
the earlier releases or the criticisms of governments by international aid agen-
cies.

Apart from international media consumers, Australian audiences were
shielded from criticism of Western donors, which included a scathing column
by Time reporter Tony Karon in early March: “Forget about ‘ Ask not for whom
the beli tolls ..."” when it comes to a natural disaster in an impoverished African
country, it takes some pretty gruesome images and a dramatic death toll before
the industrialised world even hears the bell.”

Of 202 stories that appeared in February and March 2000, only 165 quoted
a source. The rest were images with voice-overs, or news briefs. Of those sto-
ries that did use a source, two-thirds used only one source, so that a single voice
was used to set the perspective for the audience. More than half of these single
sources were a United Nations or NGO official, including those from the World
Food Program, some Australian NGOs, CARE, World Vision, Red Cross and
Oxfam CAA. This reflects a lack of discursive analysis around the disaster, As
the story shifted from the dramatic rescues with helicopters to disease in make-
shift camps, newspapers did publish some longer, more reflective articles.
Sources quoted in these reports were primarily locals and aid workers.

After the initial crisis was over, aid agencies tried to maintain the momen-
tum in television by persuading current affairs and features editors to provide
personal angles and social context. Since no Australian television crews or print
reporters were sent to Mozambique, features had not been produced. So World
Vision offered support to reporters from Channel 9's 4 Current Affair and
Channel 7’s Today Tonight. Both outlets produced a story with this support.

With a scarcity of resources, Australian international editors are dependent
on stories supplied through wire services. It is significant that while wire agen-
cies and international papers did distribute stories exploring broader issues rel-
evant to the floods, these were taken up by the Australian media in a very lim-
ited way. News Ltd’s Herald Sun published an article about a call for the can-
cellation of Mozambique’s international debt which was sourced from Reuters
{(March 16, 2000). The Age took up the issue of the dangerous exposure of land-
mines by floods (Receding waters expose landmines [sourced from The
Washington Posi], March 10, 2000) and The Canberra Times pursued questions
of why international aid agencies were so slow to respond to the floods
(Political row dogs flood rescue bid [sourced from Reuters], March 9, 2000).

Other stories were ignored altogether, For example, Reuters distributed an
item raising questions about environmental causes of the floods. The only

Stories in distress, 4JR 26(1), pp. 19-39 35



Australian outlet to mention the environmental angle was The Bulletin, in a
piece by Susan Greenberg (March 14, 2000), which stated: “Some environmen-
tal activists accused South Africa of causing the flooding by straightening
rivers and destroying grasslands.” The article ended with a description of the
birth of the baby in the treetop.

Our media monitoring sample finished on March 31. The last report
appeared on March 29, a 25-paragraph article published in The Canberra Times
entitled “Aid rush recedes with the floods”, Written by experienced African
affairs reporter The Guardian’s Chris McGreal, it discussed the “daunting task”
Mozambique faced as the international spotlight shifted away. “The lakes of
floodwater that consumed whole towns are trickling back into Mozambique's
rivers, but the TV cameras have gone and with them the international attention
that set off the scramble to rescue a drowning people.” (The Canberra Times,
March 25, 2000)

And so, Mozambique and indeed the rest of Africa disappeared from view,
Australian audiences were never told if enough aid funds were raised. Did the
feared disease epidemics break out? How many people were left homeless and
for how long? Were the foreign governments as insensitive and slow as some
reports suggested? If journalists had been following these issues they might
have noticed that in May 2000, the Australian Council for Overseas Aid put out
a release pointing out that Australian Government African assistance had
dropped by 37 per cent since 1996 and that there were no additional funds for
Africa in the new budget. “Mozambique has recently asked the international
community for $450m to assist it to recover from the devastating floods this
year,” said Janet Hunt. “Australia’s response has been ‘Sorry, but we can't
afford to help.” This release was ignored by the media. Australians were never
told that while international donors did eventually pledge the $450 million, the
Moz-ambique Government comptlained that by 2002 only half the money, had
been received.

We can make the following points about the coverage of the Mozambique
floods:

* Broadcast media were only able and willing to play a role in pushing
reluctant governments into committing more funds to aid efforts once visu-
al images were available,

+ Australian commercial television stations would have been unlikely to do
anything more than brief news items on the Mozambique floods if World
Vision had not resourced coverage.

+ The role of human causes such as dam construction, poor farming prac-
tices and underlying poverty which play a role in “natural disasters” were
ignored by most of the media in their coverage. Reports tend to be brief,
emphasising estimates of loss of life and damage.

36 Australian Journalism Review



+ The media did not follow up on the disaster or how the money was spent.
Aid organisations did not actively supply infonmation once the crisis was
over.

* There was a lack of Australian correspondents anywhere in Africa. The
only journalist who regutarly reported from southern Africa used a wider
range of sources.

Natural disasters like the Bam earthquake or the Mozambique floods that
occur outside the context of a global political crisis with large-scale violence
have little material relevance to primary definers in government or appeal to
secondary definers in the domestic media. Spectacular images that meet the
symbolic needs of the media can precipitate coverage, but even to get that cov-
erage aid agencies increasingly have to bear the material cost of transporting
the journalists to the disaster site, or pay their own staff to generatc the images
that they then provide to the media. Such coverage can then snowball into
demands by secondary definers for action by primary definers of government,
which is the goal that drives the agencies to provide the resources for coverage,
though the aid agencies can also ride the media coverage to initiate their own
parallel fundraising activities.

However, humanitarian disaster as spectacle with no material interests
involved, as in Mozambique and Bam (in contrast to East Timor and Kosovo),
can have a fragile relationship to the interests of the affected local population.
They tend not to be given their own voice in the media coverage and to be
swiftly relegated to oblivion once the high cost of international news coverage
forces the media to move on.

Precisely because the media contest and negotiation operates largely on
symbolic terrain in such coverage, without any significant economic, political
or military motivation for coverage, the dynamics of media narratives become
the determining factor in coverage. This narrative usually resonates with the
moral superiority of extending a hand to those in need, which may ring hollow
for those on the receiving end of the transient attention span.

Conclusion

These three case studies illustrate the relevance of an analysis of the inter-
secting power relations at play in the political, economic, coercive and symbol-
ic fields that affect both the material production of media coverage and the
symbolic language of its representation. Such an analysis does help explain the
gaps and patterns in coverage in different types of humanitarian stories or
indeed whether particular humanitarian crises are likely to be covered at all.
These three examples would appear to confirm Ericson’s view that the form
and content of news manifests the relations between the journalists and their
sources. But they also confirm Hall’s view that the political, coercive (mili-

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 37



tary/legal) and/or economic interests of the primary definers are a major if not
paramount consideration in whether a story might be covered, how it is cov-
ered, and what the consequences of coverage are. Given that the meta-theoret-
ical approaches of Hall and Ericson are incompatible, there is a demonstrated
necd to transcend their differences by moving to another mode of analysis. We
suggest that a field analysis drawing on the approach taken by Bourdieu would
be a fertile way of approaching the interaction between the different fields. Our
research indicates that the interplay between the powerful forces in the differ-
ent fields is strongly related to the type of coverage humanitarian issues receive
in the media.

References

Bacon, W., & Nash, C. (2003). How Australian media covers humanitarian
issues, Australian Journalism Review, 25(2).

Benson, R. (2000). Pierre Bourdieu and the mass media: New approaches to
media sociology. Paper presented at 95th annual meeting of American
Sociological Association.

Bourdieu, P. (1993). Sociology in question. Sage.

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1992). An invitation to reflexive sociofogy.
University of Chicago Press.

Davis, M. (2000, February 16). Blood money. Dareline, SBS,

Davis, M. (2001, May 9). Australia’s East Timor secret. Darteline, SBS.

East Timor Action Network. (n.d.). Retrieved April 2004 from http://etan.org/
etanphoto/.

. Ericson, R., et al. (1989). Negotiating control, Open University Press,

Garnham, N. (1990). Contribution to a political economy of mass communica-
tion. In Capitalism and communication. Sage.

Hall, S. (1982). The rediscovery of ideology: The return of the repressed. In
Gurevitch, M., et al,, Culture, society, and the media. London; Methuen.

Hall, S. (1996). Signification, representation, ideology: Althusser and the post-
structuralist debates. In J. Curran, D. Morley & V. Walkerdine, Cultural Studies
and Communications. Arnold.

Hall, S., Critcher, C., Jefferson, T., Clarke, J., & Roberts, B. (1978). Policing
the crisis: Mugging, the state and law and order, London: Macmillan.

38 Austratian Journalism Review



Hallin, D. C. (1986). The ‘uncensored war': The media and Vietnam. New
York: Oxford University Press.

Harvey, D. {1996). Justice, nature and the geography of difference. Blackwell

Karon, T. (2000, March 3). Where’s the human dimension of globalisation
when an economically and politically insignificant country faces nature's
wrath? Time. Retrieved April 2004 from http://www.time.com/time/search/arti-
¢le/0,8599,40215,00.

Lane, M. (2004, March 24). East Timor: Australia’s double betrayal. Green Left
Weekly.

McCarthy, N. (2000). Aid workers, intelligence gathering and media self-cen-
sorship. Australian Studies in Journalism, 9, 30-50.

Mann, M. {1986). Sources of social power (Vol. 1). Cambridge University
Press.

Mozambique News Agency. (2002, November 18). Donors break promises.
Retrieved Aprit 2004 from http://www.poptel.org.uk/mozambique-news/news-
letter/aim243 html#storys.

Pilger, J. (1996). Death of a nation (a film).

Shaw, M. (1996). Civil society and media in global crises: Representing distant
violence. London: Pinter.

Shaw, M. (2000). Crystallizations of media in the global revolution: News cov-
erage and power from Kurdistan to Kosova. Retrieved from http://www.sus-
sex.ac.uk/Users/hafa3/crystal.him.

Thompson, J. B. {(1995). The media and modernity: A social theory of the
media. Polity Press/Basil Blackwell.

Authors

Wendy Bacon is an Associate Professor in Journalism at the University of
Technology, Sydney. Chris Nash is an Associate Professor and Director of the
Australian Centre for Independent Journalism at UTS.

The authors would like to acknowledge the research assistance of Kate
McDonald, who now works as a producer at SBS’s /nsight program.

Stories in distress, AJR 26(1), pp. 19-39 39




	E:\2004083\200408342.tif
	image 1 of 21
	image 2 of 21
	image 3 of 21
	image 4 of 21
	image 5 of 21
	image 6 of 21
	image 7 of 21
	image 8 of 21
	image 9 of 21
	image 10 of 21
	image 11 of 21
	image 12 of 21
	image 13 of 21
	image 14 of 21
	image 15 of 21
	image 16 of 21
	image 17 of 21
	image 18 of 21
	image 19 of 21
	image 20 of 21
	image 21 of 21




